Tuesday, 22 November 2016

AL-BASYAR MAHKLUK PRIMITIF SEBELUM ADAM DAN SELEPAS HINN


KISAH AL-BASYAR
Sebelum itu segala Puji bagi Allaa SWT yang telah memberikan pelbagai ilmu dan segala kurnia kepada kita semua.Sewat salam kepada Nabi Muhammad SAW yang melalui perantaranya kita peroleh menjadi insan yang bermanfaat.

Memang pada dasarnya firman Allag dalam Al-Quran sudah merupakan kebenaran hakiki yang tidak boleh diubah seperti Undang-Undang Manusia, tapi tidak beberti Al-Quran tidak boleh dikaji keIlmiahannya dan apa yang tersirat didalamnya.Bukankah ketika Kitab Suci ini diturunkan,untuk menjadi Pedoman hidup jadi bagaimana jika kita tidak mengkaji dan mempelajarinya, kita mampu menjalani hukum hakam dan perintah yang asalnya mengandungi penafsiran dalam setiap kata mahupun ayat.Hal itu perlu dikaji terlebih dahulu dan kerana itu kita juga harus menguasai ilmu-ilmu lain seperti Ilmu Nahwu,Shorof,Ilmu Hadith,,Ushul Fiqh,,dan Ilmu Tafsir agar kita tidak tersalah laluan dalam menafsiri dan memahami untuk menjalani kehidupan sehari-hari.

Selama ini kita hanya mengetahu Nabi Adam AS adalah manusia pertama yang mendarat di Muka Bumi...hal ini mungkin berlaku kerana masyarakat lebih memilih keyakinan yang diajar guru-guru mereka yang terdahulu daripada harus menceritakan hal-hal yang mungkin bai mereka boleh mendatangkan keraguan pada mereka.

Dalam kesempatan ini, saya ingin mengupas dan memberi penjelasan sedikit tentang terciptanya Makhluk lain sebelum kehadiran Adam..Semoga bermanfaat.


Apakah terdapat Kehidupan "Manusia" sebelum Nabi Adam hadir Ke Bumi?

Jawapannya : Ya...Memang ada.
 وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّيْ جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيْفَةً قَالُوْا أَتَجْعَلُ فِيْهَا مَن يُفْسِدُ فِيْهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّيْ أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُوْنَDan (ingatlah) tatkala Tuhan engkau berkata kepada Malaikat : Sesungguhnya Aku hendak menjadikan di bumi seorang khalifah. Berkata mereka : Apakah Engkau hendak menjadikan padanya orang yang merusak di dalam nya dan menumpahkan darah, padahal kami bertasbih dengan memuji Engkau dan memuliakan Engkau ? Dia berkata : Sesungguhnya Aku lebih mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.

Dari Firman Allah diatas,kita dapat melihat bahawa Allah sudah merencana menjadikan seorang Khalifah muka bumi dan sebelum itu Malaikat sudah bahawa sebelum terciptanya adam, sudah berlaku kerosakan dan peperangan diatas muka bumi



AL-BASYAR..."MANUSIA" PERIMITIF SEBELUM ADAM?

Kita sering mendengar tentang penemuan-penemuan bukti kehidupan Manusia Primitif /Manusia zaman Batu yang hidup bercawat kulit haiwan,memegang tombak2 memburu haiwan dan tinggal didalam gua Ratusan ribu tahun dahulu. Sedangkan umum mengetahui bahawa Manusia pertama 
dari Langit yang mendarat dimuka Bumi sekitar 5872 Sebelum Masihi dahulu  semestinya seorang yang bertamadun dan berteknologi tinggi malah hingga anak cucunya dari Qabil melarikan diri jauh dari Adam dikatakan telah mendirikan sebuah kota Utopia serba canggih dan diwarisi hingga ke Cucunya iaitu Tubal yang menentang pembinaan kapal serba canggih oleh Nuh.
Sedangkan "Manusia-Manusia Primitif dikatakan telah direkodkan kewujudan mereka jauh sebelum itu iaitu Ratusan Juta Tahun sebelum masihi.
Mereka disebut Al-Basyar sedangkan Adam dan keturunannya digelar Al-Insaan atau Bani Adam

Al-Basyar pada awalnya diciptakan sama seperti makhluk Allah yang lainnya iaitu dengan mengucap "Qun Fayaqun"tidak seperti Adam yang diciptakan satu demi satu dengan "Tangannya" dan apabila sudah tersiap lalu ditiupkan Roh kedalamnya.

 Al-basyar dikurniakan Akal lebih dari Haiwan dimana mereka diAjar untuk menghasilkan Api,membuat senjata dan mencari tempat perlindungan serta menyembah Azimat.Tetapi pada akhirnya mereka memberontak berperang antara puak dari satu perang menuju ke perang yang lainnya.Mereka tidak mengerti maksud Diplomasi sehingga Allah mentakdikan agar mereka dipupuskan oleh Bani Adam...

Wallahualam ~


18 comments:

  1. Kitab mana tuan rujuk? Malaikat mana yg ajar tuan? Tipu daya syaitan ni macam2.

    ReplyDelete
  2. Kitab mana tuan rujuk? Malaikat mana yg ajar tuan? Tipu daya syaitan ni macam2.

    ReplyDelete
  3. Jika benar spt apa yg tuan khabarkan pastinya tuan tahu asal usul kaum bkenaan.
    Penyembahan Azimat itu apa maksudnya?
    Jika dibaca dari awal rasanya tuan seperti berimaginasi atas sesuatu yang tuan sendiri tidak pasti.
    Harap tuan boleh perjelaskan dari awal akan kejadian makhluk ini sehinggalah ia dipupuskan bani Adam a.s. Dipupus dgn cara apa, mesti ada kisah disebalik kepupusan ini.

    ReplyDelete
  4. Salam tuan

    Ada sedikit persoalan. Jangan marah naaa :-D

    Tak kan lah semasa adam dan hawa diturunkan mereka tidak menjumpai makhluk al Basyar ni. Walhal tidak ada kisah langsung yg diriwayatkan mengenai adam atau keturunanya membunuh al Basyar.

    Rasanya keterangan tuan tentang al Basyar pon sgt ringkas. Seolah olah ianya hanya kisah dongeng tanpa ada apa2 bukti.

    Jika tentang dalil Quran yg tuan bagi itu, sememangnya bertepatan dengan memang wujudnya makhluk lain sebelum keturunan adam. Tetapi kisah al Basyar ini sgt ringkas dirungkai oleh tuan.

    ReplyDelete
  5. Salam tuan

    Ada sedikit persoalan. Jangan marah naaa :-D

    Tak kan lah semasa adam dan hawa diturunkan mereka tidak menjumpai makhluk al Basyar ni. Walhal tidak ada kisah langsung yg diriwayatkan mengenai adam atau keturunanya membunuh al Basyar.

    Rasanya keterangan tuan tentang al Basyar pon sgt ringkas. Seolah olah ianya hanya kisah dongeng tanpa ada apa2 bukti.

    Jika tentang dalil Quran yg tuan bagi itu, sememangnya bertepatan dengan memang wujudnya makhluk lain sebelum keturunan adam. Tetapi kisah al Basyar ini sgt ringkas dirungkai oleh tuan.

    ReplyDelete
  6. Kpd yg menghentam tu sila byk kn lgi pembacaan.. gologn trdahulu dihapuskan oleh azazil ats arahan Allah lalu azazil naik ke lngit dgn prasaan riak dan Allah maha mendengar lalu tercipta lah adam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..en fendi, ada x artikel atau bahan bacaan yg anda bole cdgkn utk sy ttg prkara ini..saje je nk ambil tau..

      Delete
  7. Kesian mereka yg menghentam...

    Iqra'

    Baca Al Quran...dalam tu pon ada..ni dah Al Quran tak baca nak hentam org...jenis Melayu moden ingat pandai tapi bodoh

    ReplyDelete
  8. Kesian mereka yg menghentam...

    Iqra'

    Baca Al Quran...dalam tu pon ada..ni dah Al Quran tak baca nak hentam org...jenis Melayu moden ingat pandai tapi bodoh

    ReplyDelete
  9. Saya yakin ianya bukan "manusia" tetapi sejenis makhluk lain atau kelompok Jin.

    ReplyDelete
  10. tapi kenapa langsung tk ada bukti dari dalil naqli yg diutarakan dalam post ini..semua dalil aqli sahaja...

    ReplyDelete
  11. Salam... Perbincangan al basyar al hin sgt menarek.. rujukan pulak sebanrnye memerlukan cross reference yg mendalam.. cuma kita berhipotesis.. dan mengkaji.bukan memuktamadkan . Sekadar pandangan

    ReplyDelete
  12. Makhluk lain sebelum Adam ialah jin dan setan!

    ReplyDelete
  13. Kesian melayu moden.. Baru kenal 1 kitab.. Kitab lain diabaikan.. Brader2 sisto2.. Kitab islam sangatlah banyak.. Ilmu yang anda ada hanyalah setitis air drpd seluas lautan.. Sangatlah kasihan melayu moden..
    Anda cuba fikirkan kenapa tokoh2 Islam.. Tokoh2 dari barat.. Tokoh2 dari Timur Tengah.. Masih belajar sehingga akhir hayat.. Itu sahaja mampu saya hint kepada anda..

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum kalian semua...dari segi logik tentang artikel tersebut ada benarnya sebabnya di dalam Al quran disebutkan oleh Allah banyak kali tentang makhluk lain sebelum adam...bila terbaca tafsir alquran banyak kali...persoalan yang bermain difikiran...siapakah makhluk lain yang dikatakan oleh Allah...sebelum kejadian adam...jadi kalian semua...bacalah Alquran..dan fahamilah sekali...kerana ia adalah sejarah yang asli...yang tidak terdpat pada buku lain...

    ReplyDelete
  15. api kt bumi bukan wujud zaman Adam ke.. sbb malaikat yg bawa api dr neraka sebesar zarah yg di celup dr beberapa air sungai kt syurga utk kegunaan Adam..

    ReplyDelete
  16. Assalammualaikum .. kepada yg komen . Kisah ini tentang makhluk sebelum nabi Adam a.s . Jadi keterangan tentang makhluk mungkin sukar untuk dijelaskn . Ya , tipu muslihat syaitan itu banyak tapi anda kena periksa kisah penciptaan nabi Adam dgn wawancara antara Rasulullah S.A.W dgn iblis . Di situ terselit beberapa rangkap tentang kaum makhluk ciptaan Allah sbelom manusia dan jin .. dimana bumi menjawab dia tidak mahu memberi serpihan tanah badannya untuk dijadikan sbg makhluk manusia .. fikir2kan la sebelom anda menanya dan memfitnah hamba Allah yang hanya ingin berkongsi .. harap maklum .. assalammualaikum

    ReplyDelete